Krogstråket 2015

Det finns väldigt lite bilder på mig och Pontus tillsammans, vilket är trist. Jag framkallar bilder några gånger per år. Mest för att jag vill dokumentera, fast även för att det är kul att klippa och klistra.
Den här bilden är ifrån i fredags då vi befann oss på Stråket i Östersund. Vi är tillsammans på samma bild, det är det som är det viktiga.
 
 

"Dagen-efterångest"

Jobb igår. Jobbig dag idag, logiskt. För mig.
 
Jag har distraherat mig genom promenad med vännina, det fungerade till viss del. Dock tog det inte bort obehagskänslan. Jag har lagat väldigt god mat, utan recept såklart. Att följa ett sådant idag skulle vara omöjligt. Jag såg på det nyaste Pretty Little Liars avsnittet när jag åt den goda maten. Dock kom jag på mig själv med att gång på gång få spola tillbaka, för att jag omedvetet slutat titta och börjat göra något helt annat.
Matlagningen kanske dämpade ångesten, men rastlösheten fanns fortfarande kvar.
Efter halva avsnittet pausade jag tydligen. För helt plötsligt hade jag påbörjat en melonsorbet. Visserligen hade jag planerat att använda melonerna till någonting, men inte idag. Jag ansåg att det kändes för jobbigt och var någonting jag kanske inte skulle prioriterat idag. 
Efter det fortsatte jag med att rensa bland papper, städa i en bokhylla, vattna alla blommor, rensa i garderob, sortera i skrubb, bli arg på ett köksskåpp vilket slutade i totalstädning av det. Ut med ALLT, dammtorka alla hyllplan och lådor. Tömma alla förvaringsboxar och "möblera" om. Nu är det ångestladdade köksskåpet fint och jag kommer lätt åt glassmaskinen nästa gång jag spontant ska slänga ihop en sorbet.
 
Ungefär DÄR släppte ångesten. Efter att ha tokstädat och sorterat. 
En psykolog beskrev mig som en mindre perfektionist, pedantisk och mycket ansvarsfull person. Ingrid sa sist att hon såg på mig som en lyhörd känslomänniska med starka principer.
Jag tycker om att ha det ordnat, rent och riktigt. Annars blir jag väldigt ångestladdad. Det orena, stökiga och ofixade är inte ett problem i sig. Dock kan jag tänka mig att det finns mycket i det som triggar min ångest.
 
Efter att jag fått ordna någonting, idag ett köksskåp, så mår jag oftast bättre. Jag känner mig nöjd med mig själv och kan se hur väl jag kommer att må när jag nästa gång öppnar detta köksskåp.
 
Kom ihåg det här nu Tove. Skriv en lista på saker som måste sorteras, organiseras och städas. Den listan kan vara bra att ha.
 
Nu ser jag på olika klipp ur intervjuer om psykisk ohälsa, äter Chiapudding med blåbär och mår gott. 

Gör om gör rätt

Jag lärde mig någonting nytt härom dagen. Vid psykisk ohälsa är det viktigt att återhämta sig, som vi alla har förstått.
Dock har jag trott att jag fysiskt måste ligga ned och VILA för att gå igenom processen att återhämta sig.
Där har jag missuppfattat någonting. För att bli av med ångest så måste jag byta fokus. Att återhämta sig för mig är att sysselsätta kropp och själ med någonting som distraherar ångesttänket. För mig är det att göra utlopp för min kreativitet. Skriva, till exempel.